fantastisk uke p Mallorca

Vi holder p bytte nettverk, derfor fr jeg ikke lastet opp bilder med nettet jeg bruker n. Bilder kommer senere

Heii!

I gr ca. kvart p fem p ettermiddagen landet jeg i Norge etter en fantastisk uke i Palma p Mallorca. Begge sstrene mine spiller i korps som hadde nittirs-jubileum og skulle p tur til palma, pappa arrangerte turen og resten av familier kunne ogs f vre med. Mamma og jeg ble derfor med, men vi bodde p et annet hotell og tok ikke samme fly som korpset. Vi kunne velge selv hva vi ville vre med p av opplegget til korpset, s derfor var vi med p noen "utflukter" og fikk sett litt av palma, mens de andre dagene var vi p stranden ♥

Vifikk en kort sightseeing i palma, Bellver slottet, var p tur tilValldemossa ogPort deSoller ogfikkderfor ogs med oss noen av konsertene de spilte.Det ble mye solslikking i fantastisk deilige solsenger p stranden,shopping, kvelder langs strandpromenaden og mye liv i gatene fra tyskere pga. fotball VM! Alt i alt enkjempefintur medhovedsakelig mamma, og jeg m si det var litt trist dra fra 30 grader og solfra skyfri himmel til 11 grader og regn her i Norge!

Vi snakkes ♥♥

africa

En gang i livet (helst flere) s skal jeg til Afrika, jeg misunner virkelig alle som har vrt der og ftt oppleve alt det fantastiske ved det. Jeg drmmer meg bort nr jeg ser bilder som de dere ser over og jeg har bestemt meg p at en gang skal jeg se all disse dyrene i virkeligheten. Har du vrt i Afrika, hvordan var det?

Polenturen

Alle bilder er tatt av meg

Hei! I dette innlegget tenkte jeg at jeg kunne oppsummere polenturen for dere, og legge ut litt flere bilder s dere fr et innblikk i hva jeg har vrt med p den siste uken :-) Hper dere liker innlegget! En del bilder har jeg valgt ikke legge ut med tanke p respekt for de som ble drept i leirene (som f.eks. personlige gjenstander fra de drepte). Jeg har holdt p med dette innlegget en stund, s jeg hper dere liker det!

Lrdag morgen skulle vi mte opp kvart over syv p skolen og ca. klokken tte kjrte bussen. Vi kjrte hele dagen og p kvelden tok vi ferjen fra Sverige, og morgenen etter var den fremme nord i Polen. Sndag gikk ogs som reisedag og p kvelden kom vi frem til hotellet som l litt utenfor Krakow.

Dette var hotellet vi bodde p i Krakow, det l litt utenfor sentrum, men det var et ganske fint hotell i forhold til hva jeg hadde forventet :-)

Mandag skulle vi p omvisning i konsentrasjons- og ddsleiren Auschwitz-Birkenau, det var en del som var Auschwitz (arbeidsleir) og en annen del som var Birkenau (utryddelses- og ddsleir), de l ca. 3 km fra hverandre. Vi fikk omvisning i begge leirene og det var veldig sterke inntrykk som mtte oss. P kvelden hadde onkelen til en i klassen min et lite "foredrag" hvor han fortalte om faren sin som hadde sittet i konsentrasjonsleir i Tyskland.

Bilder fra Auschwitz:

Bilder fra Birkenau:

"Alltid la dette sted vre et rop av fortvilelse og et varsel til menneskeheten hvor nazistene myrdet omkring halvannen million menn, kvinner og barn, hovedsakelig jder fra flere land i Europa. Auschwitz-Birkenau 1940-1945"

Tirsdag dro vi rett til Saltgruvene og fikk en guidet omvisning som varte i ca. 2 - 2,5 timer. Etter det dro vi inn til Krakow by og hadde ca. fem timer fritid. Frst spiste Nora, Helene, Kristine og jeg en veldig god lunsj og etter det gikk turen til shoppingsenteret Galeria Krakowska. Krakow var en kjempefin by og minnet litt om Italia faktisk, en by jeg absolutt skal tilbake til!! Etter fritiden dro vi til et annet hotell hvor det var Folklore oppvisning og middag. Folkloreer folkedansen i Polen tror jeg.

Det frste bildet er fra saltgruvene, det stedet dere ser bilde av kan man gifte seg!

Ser veldig blek ut p dette bildet, men det er nok lyset!

Onsdag var reisedag og vi dro fra Krakow til Berlin, vi kom til Berlin i fire/fem tiden tror jeg, og da dro vi p en liten sightseeing-runde fr vi dro til hotellet vi skulle bo p.

Denne delen av Berlinmuren er veldig kjent, og derfor mtte vi selvflgelig ta litt bilder foran den, bildene er tatt etter en hel dag med busskjring s derfor er det koseklrne som er p :-)

Minnesmerket over Europas myrdete jderi Berlin

Torsdag var nasjonaldagen til Berlin. Vi dro frst p Story of Berlin som var et museum, og etter det var det lunsj p Hard Rock Caf. S dro vi til konsentrasjonsleiren Sachsenhausen for omvisning, i den leiren satt det en del norske fanger. Siden det var Tysklands nasonaldag dro vi p kvelden inn igjen til sentrum og der var det The Wanted konsert, stod ganske nrme scenen og det var utrolig gy!!

Det ble en del bilder her, s derfor valgte jeg sette noen av bildene sammen til en collage

P fredag dro vi inn til sentrum og fikk tre timer fritid som vi brukte til shopping fr vi litt senere dro til Ravensbrck som var en leir for kvinner og barn. Vi fikk ganske liten tid i Ravensbrck fordi vi mtte kjre videre for rekke ferjen vi skulle ta til Sverige.

I dette vannet helte de ut asken fra de drepte

P lrdag morgen kom ferjen frem i Sverige og siste reisedag stod for tur. Hele dagen gikk til busskjring og ca. klokken fire var vi fremme ved skolen og vi kunne dra hjem. Resten av dagen/kvelden gikk til avslapning og ogs sndag gikk til bare slappe av. I dagvar det tilbake p skolen, men da kan man tenke p at neste ferie er juleferien og jeg som elsker jul gleder meg masse!! :-)

Alt i alt har det vrt en kjempefin tur og jeg angrer ikke et sekund p at jeg dro. Jeg har ftt mange sterke inntrykk ogmange opplevelser som jeg aldri kommer til glemme. Har du muligheten s anbefaler jeg deg til dra p en slik tur, for som sagt s angrer jeg ikke i det hele tatt! N har jeg bare kort oppsummert min tur, men er det noe du lurer p s er det bare stille sprsml s skal jeg svare s godt jeg kan. Vi reiste med Hvite Busser og kjrte buss begge veier, noe jeg er glad for at vi gjorde. Bussturene gikk kjempefort, og ekstra fort fordi jeg satt med gode venner, vi s p film, sov osv. som fikk tiden til g. Man fikk ogs en del tid til fordye alle inntrykkene ved kjre buss :-) Takk til alle som var med p gjre denne turen til et minne for livet!

Jeg hper dere likte innlegget selvom det kanksje ble litt langt! M si at jeg prvde gjre det s kort som mulig, men det er s mye jeg vil fortelle dere om s der var litt vanskelig, men n har dere i hverfall ftt et innblikk i hvordan min tur var, og om du er usikker p om du skal bli med p en slik tur s hper jeg at dette kanskje hjalp deg med gjre besluttningen litt enklere!

Hvil i fred alle som ble myrdet av nazistene under 2. verdenskrig

drmmereiser

USA

En gang i livet (helst flere) skal jeg dra til USA og dra rundt i hele landet, jeg vil dra til New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami, Florida, California, San Francisco og mange flere steder. Har hrt s mye om USA og hvor fint det er der, s jeg skal definitivt dit en gang!

Hawaii

, har alltid hatt lyst til dra p ferie til Hawaii og nyyte solfylte dager ved de perfekte palmestrendene! Kanskje drikke kokosnttmelk fra en kokosntt og se p solnedgangen i horisonten som farger himmelen rosa? Ah..drmmer meg bort!

Thailand

Har kjempelyst til dra p ferie til Thailand og dra p de fine strendene og det lysebl vannet! Skal definitivt dra til Thailand en gang i livet :-) Har hrt s mye fint om landet.

(bilder google & weheartit.com, redigert av meg)

Dette er bare noen av mine drmmereiseml, har selvflgelig mange fler, men dette var i hvert fall noen av dem. Kanskje kommer det en del 2 en gang? Hva er dine drmmereiseml? Noen av de samme?

nesten klar

Hei alle sammen!

N er jeg nesten ferdigpakket til konfirmasjonsleir. Jeg er der hele neste uke (drar i morgen tidlig og kommer hjem p sndag), vet ikke helt om jeg gleder meg for jeg har hrt litt forskjellig om hva vi skal gjre og alt hres kanskje ikke s gy ut..men jaja :-) Har dessverre ikke rukket forhndsinnstille noen innlegg som kan postes til uken for i helgen var jeg p hytta med Helene og Nora, noe som var kjempekoselig! Vet ikke helt om jeg fr blogget derfra, men vi fr se. Hper dere har hatt en fin helg og at dere fr en fin uke,s snakkes vi kanskje til uken :-)

LONDON

Hei! I helgen har jeg vrt p hytta, s derfor har jeg ikke ftt blogget. Vi kom hjem tidligere i dag fordi mamma skal p en sommerfest med jobben som hun mtte rekke. Hvis dere har lest bloggen min en stund s vet dere at jeg var i London i pskeferien, og jeg sa at jeg skulle lage et innlegg med hva vi gjorde, med bilder og litt anbefalinger. Det har jeg fremdeles ikke skrevet, men jeg har ikke glemt det, s det kommer n :-) Tror dette blir et veldig langt innlegg..

Som sagt var jeg iLondon i pskeferien (24.3 - 28.3) medhele familien, mamma, pappa og sstrene mine! Vi dro p kvelden den 24. mars og kom hjemnatt til 29. mars. Det var enhelt fantastisk fin tur som jeg skal fortelle om n. Jeg deler det opp litt s istedenfor skrive om altom hverandre, s tar jegsnne "kategorier" haha :-)

<3 MAT

Noe av det jeg elsker ved reise til utlandet er spises utrolig mye god mat prestauranter og cafeer. Jeg husker ikke navnetp alle stedene vi spiste, menher er noen bilder av noe av det jeg spiste og under bildet skal jeg skrive hva stedet het hvis jeg husker det!

1.Husker ikke navnet p denne restauranten, men den var italiensk. 2.Er man i Londons m man g innom Starbucks, men jeg liker ikke kaffe s jeg drakk kakao 3.Dette var p enitaliensk restaurant i Notting Hill, kjempegod mat 4. Sjokolademoussee til dessert p samme restaurant i Notting Hill 5. nam, vi var innomTheHummingbird Bakery som ikke l s langt unna Harrods og jeg spiste Red Velvet Cake 6. Kakao fra The Hummingbird Bakery 7.Husker ikke navnet p restauranten, men denhaddeet indisk tema tror jeg haha 8.Hvitlksbrd p samme restaurant sombilde 7, jeg elsker hvitlksbrd 9. Dette var dagen vi skullehjem, spiste p T.G.I.Friday's :-)

<3 SHOPPING

Nr man er i London er det jo nesten en selvflge dra p shopping. Vi dro p shopping de to frste dagene og da gikk vi i Oxford Street og Regent Street for det meste.Selfridges ligger i Oxford Street og det er mange etasjer, en med sminke, parfymer osv, en med sko osv. Anbefaler alle ta turen innom :-)

Jeg hadde skrevet en liste over butikker jeg ville g innom, noen av de var: Topshop, Abercrombie&Fitch, River Island, Forever 21, Primark, New Look osv. Anbefaler deg hvis du skal til London skrive ned butikker du vil g innom og adressen s om du ikke finner den i en av gatene kan du finne frem via adressen!

1. Abercrombie&Fitch (den er litt vanskelig finne for den ligger litt utenfor hovedgatene og det str ikke noe tydelig p bygningen av det er A&F butikk, men du kjenner det p lukten :-) 2. Haha det ser veldig mye ut, men det var ikke s mye 3. En av etasjene p miss selfridges 4.Selfridges

<3 MUSIKAL

En ting man M gjre nr man er i London er dra p musikal, vi endte opp med se "Let it Be", det var nesten litt mer konsert enn musikal hvor de sang seg gjennom utviklingen til The Beatles. Det var en veldig fin og bra musikal/konsert.

<3 FLY/HOTELL

Har egentlig ikke s veldig mye fortelle om her, men vi fly med norwegian hvis noen lurte. Vibodde i en liten leilighet og ja haha har ikke s veldig mye mer skrive..

1. & 2. Solnedgangen p vei til London, den var helt fantastisk!! 3. &4. Jegfikk ikke tatt noen bedre bilder av "hotellet" enn dette, men snn s det ut fra utsiden :-)

<3 DIVERSE

Ja, dette er da "kategorien" for resten. Vi var iChinatown, Hyde Park, dro p sightseeing,var p Harrods (og p dior-utstilling) og pKings Cross Stationogplatform 9 3/4. Her er litt bilder fra resten av det vi gjorde :-)

1. Ut- og inngangen til Chinatown 2. Hyde Park3.Cupcakes inne p Topshop4.Ostedisk p Harrods5.Minnefontenen for Prinsesse Diana og mannen hennes (faren tilmannen hennes eier Harrods)6. Inngangen til Juicy Couture butikken 7. The Hummingbird Bakery8. Kings Cross Station, platform 9 3/4 (Harry Potter) 9. Dior-utstilling p Harrods, denne kjolen er brukt i en av dior reklamene for en parfyme :-)

Bilder fra sightseeing

1. Rde telefonbokser2. Big Ben (Queen Elisabeth's tower) 3. London Eye4.Tower Bridge

Dette innlegget tok lang tid lage, s jeg hper dere likte det, selvom det kom litt sent haha :-) Hper alle har hatt en strlende helg, n er det bare en uke igjen tilsommerferien!! Hvis dere harnoen sprsml er det bare sprre i kommentarfeltet, s skal jeg svare s godt jegkan!

NAVNET DITT

Her kan du skrive om deg selv!