fantastisk uke på Mallorca

Vi holder på å bytte nettverk, derfor får jeg ikke lastet opp bilder med nettet jeg bruker nå. Bilder kommer senere

Heii!

I går ca. kvart på fem på ettermiddagen landet jeg i Norge etter en fantastisk uke i Palma på Mallorca. Begge søstrene mine spiller i korps som hadde nittiårs-jubileum og skulle på tur til palma, pappa arrangerte turen og resten av familier kunne også få være med. Mamma og jeg ble derfor med, men vi bodde på et annet hotell og tok ikke samme fly som korpset. Vi kunne velge selv hva vi ville være med på av opplegget til korpset, så derfor var vi med på noen "utflukter" og fikk sett litt av palma, mens de andre dagene var vi på stranden ♥

Vi fikk en kort sightseeing i palma, Bellver slottet, var på tur til Valldemossa og Port de Soller og fikk derfor også med oss noen av konsertene de spilte. Det ble mye solslikking i fantastisk deilige solsenger på stranden, shopping, kvelder langs strandpromenaden og mye liv i gatene fra tyskere pga. fotball VM! Alt i alt en kjempefin tur med hovedsakelig mamma, og jeg må si det var litt trist å dra fra 30 grader og sol fra skyfri himmel til 11 grader og regn her i Norge!

Vi snakkes ♥♥

africa

En gang i livet (helst flere) så skal jeg til Afrika, jeg misunner virkelig alle som har vært der og fått oppleve alt det fantastiske ved det. Jeg drømmer meg bort når jeg ser bilder som de dere ser over og jeg har bestemt meg på at en gang skal jeg se all disse dyrene i virkeligheten. Har du vært i Afrika, hvordan var det?

Polenturen

Alle bilder er tatt av meg

Hei! I dette innlegget tenkte jeg at jeg kunne oppsummere polenturen for dere, og legge ut litt flere bilder så dere får et innblikk i hva jeg har vært med på den siste uken :-) Håper dere liker innlegget! En del bilder har jeg valgt å ikke legge ut med tanke på respekt for de som ble drept i leirene (som f.eks. personlige gjenstander fra de drepte). Jeg har holdt på med dette innlegget en stund, så jeg håper dere liker det!

Lørdag morgen skulle vi møte opp kvart over syv på skolen og ca. klokken åtte kjørte bussen. Vi kjørte hele dagen og på kvelden tok vi ferjen fra Sverige, og morgenen etter var den fremme nord i Polen. Søndag gikk også som reisedag og på kvelden kom vi frem til hotellet som lå litt utenfor Krakow.

Dette var hotellet vi bodde på i Krakow, det lå litt utenfor sentrum, men det var et ganske fint hotell i forhold til hva jeg hadde forventet :-)

Mandag skulle vi på omvisning i konsentrasjons- og dødsleiren Auschwitz-Birkenau, det var en del som var Auschwitz (arbeidsleir) og en annen del som var Birkenau (utryddelses- og dødsleir), de lå ca. 3 km fra hverandre. Vi fikk omvisning i begge leirene og det var veldig sterke inntrykk som møtte oss. På kvelden hadde onkelen til en i klassen min et lite "foredrag" hvor han fortalte om faren sin som hadde sittet i konsentrasjonsleir i Tyskland.

Bilder fra Auschwitz:

Bilder fra Birkenau:

"Alltid la dette sted være et rop av fortvilelse og et varsel til menneskeheten hvor nazistene myrdet omkring halvannen million menn, kvinner og barn, hovedsakelig jøder fra flere land i Europa. Auschwitz-Birkenau 1940-1945"

Tirsdag dro vi rett til Saltgruvene og fikk en guidet omvisning som varte i ca. 2 - 2,5 timer. Etter det dro vi inn til Krakow by og hadde ca. fem timer fritid. Først spiste Nora, Helene, Kristine og jeg en veldig god lunsj og etter det gikk turen til shoppingsenteret Galeria Krakowska. Krakow var en kjempefin by og minnet litt om Italia faktisk, en by jeg absolutt skal tilbake til!! Etter fritiden dro vi til et annet hotell hvor det var Folklore oppvisning og middag. Folklore er folkedansen i Polen tror jeg.

Det første bildet er fra saltgruvene, det stedet dere ser bilde av kan man gifte seg!

Ser veldig blek ut på dette bildet, men det er nok lyset!

Onsdag var reisedag og vi dro fra Krakow til Berlin, vi kom til Berlin i fire/fem tiden tror jeg, og da dro vi på en liten sightseeing-runde før vi dro til hotellet vi skulle bo på.

Denne delen av Berlinmuren er veldig kjent, og derfor måtte vi selvfølgelig ta litt bilder foran den, bildene er tatt etter en hel dag med busskjøring så derfor er det koseklærne som er på :-)

Minnesmerket over Europas myrdete jøder i Berlin

Torsdag var nasjonaldagen til Berlin. Vi dro først på Story of Berlin som var et museum, og etter det var det lunsj på Hard Rock Cafè. Så dro vi til konsentrasjonsleiren Sachsenhausen for omvisning, i den leiren satt det en del norske fanger. Siden det var Tysklands nasonaldag dro vi på kvelden inn igjen til sentrum og der var det The Wanted konsert, stod ganske nærme scenen og det var utrolig gøy!!

Det ble en del bilder her, så derfor valgte jeg å sette noen av bildene sammen til en collage

På fredag dro vi inn til sentrum og fikk tre timer fritid som vi brukte til shopping før vi litt senere dro til Ravensbrück som var en leir for kvinner og barn. Vi fikk ganske liten tid i Ravensbrück fordi vi måtte kjøre videre for å rekke ferjen vi skulle ta til Sverige.

I dette vannet helte de ut asken fra de drepte

På lørdag morgen kom ferjen frem i Sverige og siste reisedag stod for tur. Hele dagen gikk til busskjøring og ca. klokken fire var vi fremme ved skolen og vi kunne dra hjem. Resten av dagen/kvelden gikk til avslapning og også søndag gikk til å bare slappe av. I dag var det tilbake på skolen, men da kan man tenke på at neste ferie er juleferien og jeg som elsker jul gleder meg masse!! :-)

Alt i alt har det vært en kjempefin tur og jeg angrer ikke et sekund på at jeg dro. Jeg har fått mange sterke inntrykk og mange opplevelser som jeg aldri kommer til å glemme. Har du muligheten så anbefaler jeg deg til å dra på en slik tur, for som sagt så angrer jeg ikke i det hele tatt! Nå har jeg bare kort oppsummert min tur, men er det noe du lurer på så er det bare å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Vi reiste med Hvite Busser og kjørte buss begge veier, noe jeg er glad for at vi gjorde. Bussturene gikk kjempefort, og ekstra fort fordi jeg satt med gode venner, vi så på film, sov osv. som fikk tiden til å gå. Man fikk også en del tid til å fordøye alle inntrykkene ved å kjøre buss :-) Takk til alle som var med på å gjøre denne turen til et minne for livet!

Jeg håper dere likte innlegget selvom det kanksje ble litt langt! Må si at jeg prøvde å gjøre det så kort som mulig, men det er så mye jeg vil fortelle dere om så der var litt vanskelig, men nå har dere i hverfall fått et innblikk i hvordan min tur var, og om du er usikker på om du skal bli med på en slik tur så håper jeg at dette kanskje hjalp deg med å gjøre besluttningen litt enklere!

Hvil i fred alle som ble myrdet av nazistene under 2. verdenskrig

drømmereiser

USA

En gang i livet (helst flere) skal jeg dra til USA og dra rundt i hele landet, jeg vil dra til New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami, Florida, California, San Francisco og mange flere steder. Har hørt såå mye om USA og hvor fint det er der, så jeg skal definitivt dit en gang!

Hawaii

Åå, har alltid hatt lyst til å dra på ferie til Hawaii og nyyte solfylte dager ved de perfekte palmestrendene! Kanskje drikke kokosnøttmelk fra en kokosnøtt og se på solnedgangen i horisonten som farger himmelen rosa? Ah..drømmer meg bort!

Thailand

Har kjempelyst til å dra på ferie til Thailand og dra på de fine strendene og det lyseblå vannet! Skal definitivt dra til Thailand en gang i livet :-) Har hørt så mye fint om landet.

(bilder google & weheartit.com, redigert av meg)

Dette er bare noen av mine drømmereisemål, har selvfølgelig mange fler, men dette var i hvert fall noen av dem. Kanskje kommer det en del 2 en gang? Hva er dine drømmereisemål? Noen av de samme?

nesten klar

Hei alle sammen!

Nå er jeg nesten ferdigpakket til konfirmasjonsleir. Jeg er der hele neste uke (drar i morgen tidlig og kommer hjem på søndag), vet ikke helt om jeg gleder meg for jeg har hørt litt forskjellig om hva vi skal gjøre og alt høres kanskje ikke så gøy ut..men jaja :-) Har dessverre ikke rukket å forhåndsinnstille noen innlegg som kan postes til uken for i helgen var jeg på hytta med Helene og Nora, noe som var kjempekoselig! Vet ikke helt om jeg får blogget derfra, men vi får se. Håper dere har hatt en fin helg og at dere får en fin uke, så snakkes vi kanskje til uken :-)

LONDON

Hei! I helgen har jeg vært på hytta, så derfor har jeg ikke fått blogget. Vi kom hjem tidligere i dag fordi mamma skal på en sommerfest med jobben som hun måtte rekke. Hvis dere har lest bloggen min en stund så vet dere at jeg var i London i påskeferien, og jeg sa at jeg skulle lage et innlegg med hva vi gjorde, med bilder og litt anbefalinger. Det har jeg fremdeles ikke skrevet, men jeg har ikke glemt det, så det kommer nå :-) Tror dette blir et veldig langt innlegg..

Som sagt var jeg i London i påskeferien (24.3 - 28.3) med hele familien, mamma, pappa og søstrene mine! Vi dro på kvelden den 24. mars og kom hjem natt til 29. mars. Det var en helt fantastisk fin tur som jeg skal fortelle om nå. Jeg deler det opp litt så istedenfor å skrive om alt om hverandre, så tar jeg sånne "kategorier" haha :-)

<3 MAT

Noe av det jeg elsker ved å reise til utlandet er å spise så utrolig mye god mat på restauranter og cafeer. Jeg husker ikke navnet på alle stedene vi spiste, men her er noen bilder av noe av det jeg spiste og under bildet skal jeg skrive hva stedet het hvis jeg husker det!

1. Husker ikke navnet på denne restauranten, men den var italiensk. 2. Er man i London så må man gå innom Starbucks, men jeg liker ikke kaffe så jeg drakk kakao 3. Dette var på en italiensk restaurant i Notting Hill, kjempegod mat 4. Sjokolademoussee til dessert på samme restaurant i Notting Hill 5. Åå nam, vi var innom The Hummingbird Bakery som ikke lå så langt unna Harrods og jeg spiste Red Velvet Cake 6. Kakao fra The Hummingbird Bakery 7. Husker ikke navnet på restauranten, men den hadde et indisk tema tror jeg haha 8. Hvitløksbrød på samme restaurant som bilde 7, jeg elsker hvitløksbrød 9. Dette var dagen vi skulle hjem, spiste på T.G.I. Friday's :-)

<3 SHOPPING

Når man er i London er det jo nesten en selvfølge å dra på shopping. Vi dro på shopping de to første dagene og da gikk vi i Oxford Street og Regent Street for det meste. Selfridges ligger i Oxford Street og det er mange etasjer, en med sminke, parfymer osv, en med sko osv. Anbefaler alle å ta turen innom :-)

Jeg hadde skrevet en liste over butikker jeg ville gå innom, noen av de var: Topshop, Abercrombie&Fitch, River Island, Forever 21, Primark, New Look osv. Anbefaler deg hvis du skal til London å skrive ned butikker du vil gå innom og adressen så om du ikke finner den i en av gatene kan du finne frem via adressen!

1. Abercrombie&Fitch (den er litt vanskelig å finne for den ligger litt utenfor hovedgatene og det står ikke noe tydelig på bygningen av det er A&F butikk, men du kjenner det på lukten :-) 2. Haha det ser veldig mye ut, men det var ikke så mye 3. En av etasjene på miss selfridges 4. Selfridges

<3 MUSIKAL

En ting man MÅ gjøre når man er i London er å dra på musikal, vi endte opp med å se "Let it Be", det var nesten litt mer konsert enn musikal hvor de sang seg gjennom utviklingen til The Beatles. Det var en veldig fin og bra musikal/konsert.

<3 FLY/HOTELL

Har egentlig ikke så veldig mye å fortelle om her, men vi fløy med norwegian hvis noen lurte. Vi bodde i en liten leilighet og ja haha har ikke så veldig mye mer å skrive..

1. & 2. Solnedgangen på vei til London, den var helt fantastisk!! 3. & 4. Jeg fikk ikke tatt noen bedre bilder av "hotellet" enn dette, men sånn så det ut fra utsiden :-)

<3 DIVERSE

Ja, dette er da "kategorien" for resten. Vi var i Chinatown, Hyde Park, dro på sightseeing, var på Harrods (og på dior-utstilling) og på Kings Cross Station og platform 9 3/4. Her er litt bilder fra resten av det vi gjorde :-)

1. Ut- og inngangen til Chinatown 2. Hyde Park 3. Cupcakes inne på Topshop 4. Ostedisk på Harrods 5. Minnefontenen for Prinsesse Diana og mannen hennes (faren til mannen hennes eier Harrods) 6. Inngangen til Juicy Couture butikken 7. The Hummingbird Bakery 8. Kings Cross Station, platform 9 3/4 (Harry Potter) 9. Dior-utstilling på Harrods, denne kjolen er brukt i en av dior reklamene for en parfyme :-)

Bilder fra sightseeing

1. Røde telefonbokser 2. Big Ben (Queen Elisabeth's tower) 3. London Eye 4. Tower Bridge

Dette innlegget tok lang tid å lage, så jeg håper dere likte det, selvom det kom litt sent haha :-) Håper alle har hatt en strålende helg, nå er det bare en uke igjen til sommerferien!! Hvis dere har noen spørsmål er det bare å spørre i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan!

NAVNET DITT

Her kan du skrive om deg selv!